کد مطلب:43556
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:49
در ايام محرم مرسوم است كه بعضي شيعيان در مجالس مرثيه خواني , حجلهء حضرت قاسم 7رست مي كنند و از بين حضّار يك نفر را به نام عروس حجله لباس پوشانده و كنار حجله نشانده و به نذر و نياز ودعا مي پردازند. آيا اين مطلب از نظر شيعه صحيح است ؟
در بين مسلمانان افراط و تفريطهاي فراواني به چشم مي خورد و اعمال ذوقي و سليقه هاي از خود درآورده بسيار است . قضيهء دامادي حضرت قاسم 7بدون مدرك و دليل است و در كتب تاريخي و مقتل هاي معروف و مشهور مطرح نشده است . بر فرض قبل از واقعهء كربلا حرفي از داماد شدن حضرت قاسم بين خويشان مطرح شده يانامزدي داشته باشد, مطرح كردن آن در مراسم عزاداري و حجله درست كردن و عروس كنار آن نشاندن و نذر و دعاكردن چه معنا دارد؟! اين از كارهايي است كه افراد موهوماتي در ذهن خود مي پرورانند و بعد آن ها را با ذوق و سليقه ءخود اجرا مي كنند و ديگران هم تقليد و پيروي مي كنند و كم كم به صورت رسم در جامعه بروز و ظهور مي كند كه ناخودآگاه آثار و تبعات سويي در بردارد و باعث موهون شدن بسياري از عقايد حقّه ميشود و شيعه را نزد ديگران سبك مي گرداند.
محدّث معروف مرحوم شيح عباس قمي در منتهي الآمال نوشته است : دامادي حضرت قاسم 7در كربلا وتزويج او به فاطمه دختر امام حسين 7صحّت ندارد, زيرا در كتابهاي معتبر به نظر نرسيده است . وي از استاد خودمرحوم حاج ميرزا حسين نوري (ره ) در كتا بلؤلو و مرجان نقل مي كند كه به مقتضاي تمام كتاب هاي معتبري كه درفن حديث و تاريخ و انساب هست , نمي توان براي حضرت سيدالشهداء7دختري كه قابل تزويج براي قاسم بن الحسن باشد, پيدا كرد.(1)
روز عاشورا فرصت براي ازدواج نبود, چون همگي در يك روز شهيد شدند.
(پـاورقي 1.منتهي الآمال , ج 1 ص 380
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.